Gelismis kabul edilen ülkelerin gelismislik kriterleri; nüfus artis hizi, okur-yazar orani, kisi basina düsen milli gelir, kisi basina düsen saglik ve egitim harcamalari, büyüme hizi, bebek ölüm orani, ortalama ömür, enflasyon ve issizlik oranlari gibi parametrelerdir. Elbette bu oranlarin ülke içerisinde homojen dagilimlari da önemli bir ölçüttür. Diger bir kriter de ortaögretim içerisindeki mesleki ve teknik egitim oranlaridir. Euro bölgesindeki ülkelerinde bu oran, % 70 mesleki ve teknik egitim, % 30 akademik (lise egitimi) seklindedir. Gelismekte olan ülkeler kategorisinde yer alan ülkemizde ise bu oran tam tersi istikamette, % 30 mesleki ve teknik egitim, % 70 akademik egitim seklindedir. AB ülkelerinde % 30’luk akademik egitim seviyesi içerisinde yer alan ögrenciler, objektif olarak elde ettikleri diploma puanlari ile yeteneklerine uygun mesleklerde, reel sektörün ihtiyaci olan alanlarda, yüksek ögretime yerlestiklerinden, üniversite önlerinde yigilmalar olmamaktadir. Ülkemizde ise % 70’lik akademik egitim seviyesindeki yüz binlerce ögrenci üniversiteyi kazanamadiginda, tekrar tekrar ÖSS’ye girmekte, bu ise üniversite önlerindeki yigilmalarin esas nedenini olusturmaktadir.
Egitim sistemindeki bu çarpikligin önemli bir nedeni, 1999 yilinda ÖSS’de meslek liselilerin önüne konulan katsayi uygulamasidir. DPT hedeflerinde % 65 mesleki ve teknik egitim, % 35 akademik egitim hedefleri öngörülmesine ragmen, yaklasik 15 yil önce % 40 seviyelerine yaklasan mesleki ve teknik egitim orani katsayi uygulamasi ile bu günkü seviyelerine gerilemistir.
1999 yilindan beri tatbik edilen katsayi uygulamasinda; ögrencilerin ÖSS’den almis olduklari ham puan üzerine ilave edilen Orta Ögretim Basari Puani (OÖBP), alani içerisinde bir bölümü seçmesi halinde 0,8 ile çarpilirken, alan disi tercihlerde 0,3 ile çarpilmaktaydi. Örnegin; OÖBP 90 olan bir meslek liseli, alani içi tercihlerde 90×0,8:72 puan alirken, alan disi tercihlerinde 90×0,3:27 puan alabilmekteydi. Bu örnekle, endüstri meslek lisesinin elektrik bölümü mezunu bir ögrenci, gerekli ham puani almis olsa bile, 72-27:45 puan hak kaybina ugrayip, hak etmesine ragmen, belki de çok istedigi elektrik mühendisligi bölümünü kazanmasi mümkün olamamaktaydi. Katsayi uygulamasinin bir sonucu olarak, müfredati agirlikli olarak sayisal dersler olan meslek liselerine, fen ve matematik altyapisi saglam ögrenci akisi kesildiginden, bu okul mezunlari sanayinin beklentilerine cevap verememis nitekim 2009 ÖSS’de sifir çeken 30 bin ögrencinin yarisini maalesef meslek liseliler olusturmustur.
YÖK aldigi bir karar ile 2009/2010 ögretim yilinda geçerli olmak üzere, meslek liselilere ÖSS’de uygulanan katsayi engelini kaldirmistir. Bu karar ile meslek liselerinde kayitlarda büyük artis yasanmasi, egitim niteliginin yükselmesi, iç ve dis pazarlarda rekabet içerisinde olan ve nitelikli üretimin ancak nitelikli ara eleman ile mümkün olabilecegini gören reel sektörün önünün açilmasi ve üniversite önlerindeki yigilmalarin nispeten azalmasi beklenilmektedir.
Hepinize saglik dolu günler dilerim.
MESLEKI VE TEKNIK EGITIMIN ÖNEMI
0
110
110