Uncategorized

Giresun Demiryolu

Son zamanlarda Giresun gündeminde olan bir konudur: Tren hatti. Giresun’a tren gelsin, ekonomi canlansin. Giresun’a bir demiryolu yapilmasini ben de isterim; lakin bunun proje uygulamaya geçtiginde ölü bir yatirimin olma ihtimalini ve projenin kendini finanse etme süresini de dikkate almak gerekmektedir. Yapilsin demekle, halkin vergisiyle demirden yollar yapmanin anlami yoktur.

Giresunlu isadamlari ve siyasiler birlikte hareket ederek saglam bir proje ile Giresunluya, Dogukaradeniz Bölümü sehirleri arasinda stratejik konumu böyle bir projeye uygun olan sehirdir, sehirlerinde tren görme onurunu yasatabilirler.

Peki Giresun’un tren hattini kaldirabilecek alt yapisi var midir? Giresun’un tek basina tabiî ki tren hattini kaldiracak ne bir alt yapisi ne de bir sanayisi vardir.  Giresun, Anadolu’nun güneyi ve Doguanadolu’yu Karadeniz ticaret agina açan bir kapi haline, liman, haline getirilebilirse ancak tren hatti projesi gerçeklesebilir. Böyle bir proje ile Kangal ve Divrigi madenlerini Karadeniz ve Akdeniz’e indirmeyi düsünün girisim bir isadamindan yenilikçi bir vatanseverden bahsetmek istiyorum, sonrasinda projeye yeniden dönecegiz.

Devlete sundugu projeler ya yillar sonra yapilmis ya da rafa kaldirilmis. Cumhuriyet ekonomisindeki yabanci tekeline karsi koyanlarin öncüsü olmayi basarmis, siyasete atilmis kuzu partisi olarak taninmis, ileri görüslülügü ile bilinen fakat hiçbir projesi onun istedigi dönemde gerçeklesmeyen bir girisimci: Divrigli Nuri DEMIRAG. Nuri Demirag’dan bahsetmemdeki sebep Giresun limani ve Mersin, Adana, Kayseri, Sivas, Giresun demiryolu projesini dile getiren bir girisimci olmasidir. Nuri Demirag’in birkaç projesi; Istanbul’un iki yakasi birlestirilsin diyor, Amerikan’dan kendi imkânlari ile mühendisler getirtiyor, projeyi hazirlatiyor. Proje Atatürk’ten onay aliyor, hükümet tarafindan engelleniyor. Bu proje 41 yil sonra gerçeklesiyor. Türkiye’nin enerji sorunu olacak diyor, Keban baraji projesiyle meclise geliyor; 33 yil sonra proje gerçeklesiyor. Yabancilardan pahali çimento almak yerine çimento fabrikasi kurayim diyor, hükümet izin vermiyor. Uçak fabrikasi kuruyor, yapmis oldugu uçaklar uluslar arasi havacilikta A sinifi olarak nitelendirilirken Türk hükümetleri tarafindan sorunlu olarak nitelendiriliyor ve fabrikasi istimlâk ediliyor. Türkiye’de bir çok yabanci tekele son veriyor, bunlardan biri de demiryolu çalismalari. Anadolu’da mevcut demiryollarinin mütahitligini Fransizlar yapiyor, devletin açmis oldugu ihaleye “Insan gücünün yettigi her seyi Türk’te yapar!” diyor ve ihaleye giriyor yabancilarin vermis oldugu fiyatin çok altinda fiyat vererek ihaleyi aliyor. Memleketin bir çok yerine demiryollari gidiyor, bu isten iyi de para kazaniyor. Ve soyadi kanunu ile Demirag soyadi Atatürk tarafindan Nuri beye uygun görülüyor.

Nuri Demirag diyor ki: Akdeniz’i Karadeniz ile bir demir yolu birlestirmek gerek diyor. Divrigindeki maden ocaklarinin ihracitinin daha kolay yapilabilmesi için, kendisinin Divrigili olmasinin bu hat üzerinde bir proje sunmasina sebep olmus mudur bilinmez ama bugünkü Giresun ekonomisi için tekrar gündeme getirilmesi gereken bir proje…

Nuri Demirag’in yillar önce düsünmüs oldugu bu projeye bir de su boyuttan bakmak istiyorum. Bu ag üzerindeki sehirler: Sivas, Kayseri, Mersin, Adana, Gaziantep.  Erzurum ve Konya’yi da bu hatta dahil edebiliriz. Tarimda ve sanayide Giresun’a nazaran gelismis olan bu sehirlerin Karadeniz ülkelerine giden yolunu Giresun’dan geçirelim diyorum. Giresun Kuzey ülkeleri ile yapilacak ticaretin Karadeniz kapisi olursa bu sehre tren hatti gelebilir.

Bir diger öneri ise: Biliniyor ki Istanbul bogazi deniz trafigini kaldiramiyor, Karadeniz ülkelerinin ticaret hacimleri bu sekilde büyürse ilerde daha büyük sorunlar ile karsi karsiya kalacaktir Bogaz trafigi. Konteynir sisteminde kuru yük tasimaciligini, Akdeniz’den Karadeniz’e tasimak. Gemilerden trenlere yüklenecek konteynirlar diger limanda tekrar gemiye yüklenerek yoluna devam edecektir. Iki is gibi görünebilir ama bogaz trafigine bir alternatif. Türkiye Cumhuriyeti hükümetlerinin bogaz trafigine bir çözüm bulmasi gerekecek bir gün. Ya Çatalca bölümünde ya da Kocaeli bölümünde kanal açacak ya da bu sekil de bir alternatifle hem Anadolu sehirlerinin ticaretine destek verecek hem de bogazin trafik sorununu çözecek.

Giresunlu bürokratlar ve siyasiler en kisa zamanda Sivas, Kayseri, Gaziantep, Adana, Mersin illerinin siyasileri ile temasa geçin ve bu projeyi bir düsünün. Bu iki öneriyi bir araya getirmek suan Giresun demiryolu hattinin en kuvvetli dayanagi… Samsun’a zaten tren iniyor diyebilirsiniz, o noktada da siyasi gücünüzü kullanin ve kale sehir uygulamasina artik bu çagda son verin!

Ne dersiniz bir gün yemekli vagonda raki içerek Giresun Daglarini asariz!

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.