Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) Başkanlık Divanı Üyesi ve Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Giresun Milletvekili Necati Tığlı, pandemi nedeniyle uzaktan eğitim almak zorunda olan öğrencilerin derslere erişim sorununu Meclis gündemine taşıdı.
Giresun Milletvekili Necati Tığlı, Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk tarafından imzalanması istemiyle sunduğu soru önergesinde, uzaktan eğitime geçilmesinin , milyonlarca öğrencinin derslere erişim sorunu yaşamasına ve eğitim haklarından mahrum kalmasına da neden olduğunu ifade ederek, “Türkiye’de 23 milyon 221 bin 218 hane bulunmakta ve TÜİK’in verileri dikkate alındığında, ülkemizde 2 milyon 716 bin 883 hanede internet erişimi bulunmamaktadır. Eğitim Bilişim Ağı (EBA) öğrencilerin eğitim araçlarına erişimi konusunda yeterli hazırlık yapılmadan ve eksikler giderilmeden hayata geçirilince yoksul ve dar gelirli ailelerin normal koşullarda dahi kısıtlı olan eğitime ulaşım imkanları tamamen yetersiz hale gelmiştir. Türkiye’de üst sosyoekonomik kesimden öğrencilerin bilgisayara erişim oranları yüzde 90 iken, alt sosyoekonomik kesimde yer alan öğrencilerimizde bu oran yüzde 40 civarındadır.
Milyonlarca öğrencimizin mağduriyet yaşadığı, özellikle ekonomik imkânı sınırlı ailelerin çocukları için eğitimde fırsat eşitliğinin büyük bir zarar gördüğü bir süreç geçirmekteyiz. Bu süreçte büyük metropollerin en merkezi ilçelerinde yaşayan öğrencilerin birçoğunun dahi ekonomik yetersizlikler sebebiyle uzaktan eğitime katılım sağlayamadığı, ihtiyaç duydukları internet erişiminden, eğitim materyallerine kadar eksiklerinin tespiti ve giderilmesine yönelik çalışma yapılmadığı görülmektedir. Bu sebeple uzmanlar eğitimde fırsat eşitliğinin ortadan kalkması sonucu yoksul ve dar gelirli ailelerin çocuklarının aleyhine gelecekte kuşaklar arasında telefi edilemez farkların meydana geleceği ifade edilmektedir.” diye konuştu.
Tığlı, Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk’a öğrencilerin bu mağduriyetine ilişkin şu önemli soruları sordu;
1.Salgın döneminde uzaktan eğitim sürecinde devletin anayasal haklardan doğan eğitimde fırsat eşitliğini sağlayabildiğini düşünüyor musunuz?
2. Uzaktan eğitim sürecinde yeterli materyale sahip olamadığı için eğitim sürecine dahil olamayan öğrenci ve ailelerin tespitine yönelik hangi çalışmalar ve araştırmalar yapılmıştır? Buna ilişkin veriler ne şekildedir? İnternet alt yapısı olmayan, alt yapısı olup interneti, tableti, bilgisayarı, televizyonu olmayan aileler ve öğrencilerin tespiti yapılmış mıdır? Bunun sonucu olarak bu öğrencilerimize Bakanlığınız ve devlet imkanlarıyla hangi olanaklar sağlanmıştır?
3. Yoksul ve birden fazla çocuk sahibi ailelerin özellikle kız çocuklarının eğitim olanaklarının tümüyle ellerinden alındığı bir dönem geçirdiğimiz bir süreci gelecekte nasıl telafi etmeyi düşünüyorsunuz?
4. Ülkemizde eğitim Millî Eğitim Bakanlığı ve devlet tarafından sunulan kamusal bir sorumluluk olmaktan çıkarılarak, bireylerin ailelerin ekonomik imkânı ve bireysel kararlarına mı terk edilmiştir?
////////////////////
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Aşağıdaki sorularımın Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk tarafından Anayasanın 98. ve TBMM içtüzüğünün 96. Maddelerine göre yazılı olarak yanıtlandırmasını dilerim.
15.12. 2020
Necati Tığlı
Giresun Milletvekili
Covid-19 salgını sebebiyle Üniversitelerimizde ve Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı kurumlarda, eğitim öğretim faaliyetleri uzaktan eğitim biçiminde devam etmektedir. Uzaktan eğitime geçilmesi, milyonlarca öğrencinin derslere erişim sorunu yaşamasına, eğitim haklarından mahrum kalmasına da neden olmaktadır.
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) Hane Halkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması’na göre, 2019’da yaklaşık 15 milyon kişinin hayatında hiç internete girmediği tespit edilmiştir. Türkiye’de 23 milyon 221 bin 218 hane bulunmakta ve TÜİK’in verileri dikkate alındığında, ülkemizde 2 milyon 716 bin 883 hanede internet erişimi bulunmamaktadır. Eğitim Bilişim Ağı (EBA) öğrencilerin eğitim araçlarına erişimi konusunda yeterli hazırlık yapılmadan ve eksikler giderilmeden hayata geçirilince yoksul ve dar gelirli ailelerin normal koşullarda dahi kısıtlı olan eğitime ulaşım imkanları tamamen yetersiz hale gelmiştir. Türkiye’de üst sosyoekonomik kesimden öğrencilerin bilgisayara erişim oranları yüzde 90 iken, alt sosyoekonomik kesimde yer alan öğrencilerimizde bu oran yüzde 40 civarındadır.
Milyonlarca öğrencimizin mağduriyet yaşadığı, özellikle ekonomik imkânı sınırlı ailelerin çocukları için eğitimde fırsat eşitliğinin büyük bir zarar gördüğü bir süreç geçirmekteyiz. Bu süreçte büyük metropollerin en merkezi ilçelerinde yaşayan öğrencilerin birçoğunun dahi ekonomik yetersizlikler sebebiyle uzaktan eğitime katılım sağlayamadığı, ihtiyaç duydukları internet erişiminden, eğitim materyallerine kadar eksiklerinin tespiti ve giderilmesine yönelik çalışma yapılmadığı görülmektedir. Bu sebeple uzmanlar eğitimde fırsat eşitliğinin ortadan kalkması sonucu yoksul ve dar gelirli ailelerin çocuklarının aleyhine gelecekte kuşaklar arasında telefi edilemez farkların meydana geleceği ifade edilmektedir.
Buna ilişkin olarak:
1. Salgın döneminde uzaktan eğitim sürecinde devletin anayasal haklardan doğan eğitimde fırsat eşitliğini sağlayabildiğini düşünüyor musunuz?
2. Uzaktan eğitim sürecinde yeterli materyale sahip olamadığı için eğitim sürecine dahil olamayan öğrenci ve ailelerin tespitine yönelik hangi çalışmalar ve araştırmalar yapılmıştır? Buna ilişkin veriler ne şekildedir? İnternet alt yapısı olmayan, alt yapısı olup interneti, tableti, bilgisayarı, televizyonu olmayan aileler ve öğrencilerin tespiti yapılmış mıdır? Bunun sonucu olarak bu öğrencilerimize Bakanlığınız ve devlet imkanlarıyla hangi olanaklar sağlanmıştır?
3. Yoksul ve birden fazla çocuk sahibi ailelerin özellikle kız çocuklarının eğitim olanaklarının tümüyle ellerinden alındığı bir dönem geçirdiğimiz bir süreci gelecekte nasıl telafi etmeyi düşünüyorsunuz?
4. Ülkemizde eğitim Millî Eğitim Bakanlığı ve devlet tarafından sunulan kamusal bir sorumluluk olmaktan çıkarılarak, bireylerin ailelerin ekonomik imkânı ve bireysel kararlarına mı terk edilmiştir?