Uncategorized

AVRUPA BIRLIGI PROJELERI

Avrupa Konseyi Mart 2000’de Portekiz’de gerçeklestirilen Lizbon Zirvesi nde Avrupa Birligi’nin (AB) gelecegi bakimindan tarihi kararlar almistir. AB’ye üye ve aday ülkeleri kapsayan proje; Avrupa Birligi’nin; “Daha çok ve daha nitelikli islerle, sürdürülebilir ekonomik büyüme ve daha fazla sosyal uyum saglayabilecek; dünyadaki en rekabetçi ve dinamik, bilgiye dayali ekonomi haline getirilmesi hedefidir.” Egitim ve ögretim sistemlerinin kalitesinin ve etkililiginin artirilmasina yönelik olarak, herkesin egitim ve ögretimin sistemlerine erisiminin kolaylastirilmasi, egitim ve ögretim sistemlerinin daha genis anlamda dünyaya açilmasi ana stratejiyi olusturmustur. Bu amaçla bes Avrupa karsilastirma ölçütünü belirlemistir.

I. Erken yasta okulu birakanlar için %10’un altinda olan bir AB ortalamasi.

II. Avrupa Birligi’nde matematik, fen ve teknoloji alanindaki toplam mezun sayisi 2010 yilina kadar en az %15 oraninda artirilmasi, ayni zamanda cinsiyetler arasindaki dengesizligin azaltilmasi.

III. Avrupa Birligi’nde 22 yasindaki kisilerin en az %85’inin ortaögretim ikinci devreyi tamamlamis olmalari.

IV. Avrupa Birligi’nde okuryazarlik alaninda düsük basari düzeyine sahip 15 yasindaki kisilerin orani, 2000 yilina kiyasla en az %20 oraninda azaltilmasi.

V. Hayat boyu ögrenmeye ortalama Avrupa Birligi katilim düzeyi, yetiskin çalisan nüfusunun (25 – 64 yas grubu) en az %12,5 seviyesine getirilmesi.

Istihdam politikalarinin genel amaci, 2010 yilina kadar genel istihdam oranini %70, kadinlar için istihdam oranini %60 ve 55 – 64 yas araligindaki erkek ve kadinlar için istihdam oraninin da %50’ye çikartilmasi.

Birlik, üye ve aday ülkeleri arasi egitim, istihdam, enerji, çevre, kültür gibi alanlardaki  farkliligi en aza indirmek için “Topluluk Programlari” uygulamaktadir. Topluluk programlari belirli bir süre için AB politikalari ile ilgili belirli alanlari kapsayacak sekilde üye ülkeler ve aday ülkeler arasinda isbirligini tesvik etmek üzere uygulanan faaliyetler bütünüdür.

Programlara; vatandaslarin, isletmelerin, sivil toplum kuruluslarinin, kamu kurumlarinin Topluluk programlarina katilimi mümkündür. Topluluk programlari, Avrupa Parlamentosu ve Avrupa Konseyi nin onayi ile yürürlüge girmekte ve programa iliskin teklif çagrilarini (ihale) yayimlayan ilgili Komisyon Genel Müdürlügü tarafindan yürütülmektedir.

Programlarin önemli bir bölümü için basvurular dogrudan Avrupa Komisyonuna gönderilmekte ve degerlendirme bagimsiz uzmanlar tarafindan yapilmaktadir. Merkezi olmayan bazi programlar için ise katilimci ülkede bulunan ulusal ajanslar yoluyla basvuru ve degerlendirme yapilmaktadir.

Topluluk programlarinin temel amaci isbirliginin gelistirilmesi oldugu için, basvurularin büyük çogunlugunda farkli ülkelerden ortaklarin olmasi sarttir. Program bütçesinden saglanan mali desteklerin önemli bölümü yatirim içermeyen projelere  verilmektedir.

AB hibeleri olarak bilinen ve belirli kriterleri tasimak kaydiyla, karsiliksiz olarak aktarilan fonlarin bütçesi, 27 üye ülke ile Türkiye’nin de içerisinde bulundugu aday ülkelerin katki sagladigi ortak fonlardan karsilanmaktadir. Ekonomik gelismislikleri, AB ortalamalari altinda olan ve dezavantajli kabul edilen ülkeler ve bu ülkelerdeki dezavantajli bölgelerde yasayan issizler, egitim göremeyen gençler, ev kadinlari, özürlüler, ayrimciliga tabii kimseler hedef kitleyi olusturmaktadir. Bunlarin yaninda, kültürel faaliyetler, personel degisimi, arastirma ve bilgi paylasimi gibi projelerle, karsilikli ziyaretler ve ortakliklar tüm AB ve aday ülkelerde yayginlasmaktadir.

Devlet Planlama Teskilati kontrolündeki Ulusal Ajans, Avrupa Birligi Egitim ve Gençlik Programlari Baskanligi tarafindan yürütülen, “Hayat Boyu Ögrenme” çatisi altinda 4 program mevcuttur bunlar;

Comenius: Okul Egitimi alaninda Avrupa ülkeleriyle isbirligi yapmak suretiyle, egitimde kaliteyi artirma ve kültürel diyalogu saglayarak yabanci dil ögrenimini tesvik etmeyi amaçlamaktadir. Etki alani, Okul öncesi egitim, ilkögretim ve ortaögretimi kapsamaktadir.

Erasmus: Avrupa ülkelerindeki üniversitelerin birbirleri ile isbirligi yapmalarini tesvik etmeye yönelik bir Avrupa Birligi programidir. Yüksekögretim kurumlarinin birbirleri ile ortak projeler üretip hayata geçirmeleri, kisa süreli ögrenci ve personel degisimi yapabilmeleri için karsiliksiz mali destek saglamaktadir.

Leonardo da Vinci: AB mesleki egitim programidir. Tüzel ve özel tüm kuruluslar ile egitim kuruluslari, sendikalar, STK’lar, yerel idareler ve KOBI’ler Leonardo projesi sunabilmektedirler.

Grundtvig: Yetiskin egitiminin ülkeden ülkeye farklilik gösterdigi bilindiginden, Grundtvig programi ile ögrenmeye arzulu her bireyin bu talebini gerçeklestirmeyi amaçlamaktadir.

Merkezi Finans Ihale Birimi’nin halen devam eden projeleri arasinda “Okul Öncesi Egitimin Güçlendirilmesi Hibe Programi” basvurulari 23 kasim 2009’da sona erecektir. Il Milli Egitim Müdürlükleri bünyesinde kurulmus olan, Proje Koordinasyon Ekipleri (PKE) tarafindan, proje yürütme, izleme, degerlendirme ve her türlü rehberlik hizmeti yürütülmektedir. Türkiye’nin de mali katki sagladigi faaliyetlere, ülke olarak proje saglamadigimiz taktirde, hibeler daha çok Yunanistan, Ispanya ve Portekiz gibi ülkelere gitmektedir.

Projeleriniz ülkemiz için olsun…

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.