ManşetSİYASET

ENGELLİLER KULLANAMAYACAKSA ÜST GEÇİTLER NİYE YAPILIR?

Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Giresun Milletvekili Necati Tığlı Aile, Çalışma ve Sosyal Politikalar Bakanı Zehra Zümrüt Selçuk’un yanıtlaması isteği ile Türkiye Büyük Millet Meclisine soru önergesi verdi.

İşte o soru önergesi;

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Aşağıdaki sorularımın T.C. Aile, Çalışma ve Sosyal Politikalar Bakanı Zehra Zümrüt Selçuk tarafından Anayasanın 98. ve TBMM içtüzüğünün 96. Maddelerine göre yazılı olarak yanıtlandırmasını dilerim.

Necati TIĞLI
Giresun Milletvekili

Ülkemiz engelli birey sayısının nüfusa oranında en yüksek olduğu il Giresun’dur.

Giresun; engelli bireylerin istihdamından, toplumsal yaşama, sosyal hayata, kültürel faaliyetlere katılımına, eğitimden ulaşıma ve sağlık hizmetlerine erişimine kadar her konuda, pilot bölge olması gerekirken mağdur edilmektedir.

Giresun şehri engelli bireylerin yaşadığı zorluklara ilişkin maalesef ki ülkemizdeki en hazin fotoğraflarından birine sahiptir.

Giresun ili sahili boyunca engelli bireylerin kullanımına uygun üstgeçit sayısına bakıldığında ülkenin nüfusuna oranla en fazla engellinin ikamet ettiği şehirde bu yetersizliği anlamakta güçlük çekersiniz. Karadeniz Sahil Yolu Giresun geçişi boyunca yer alan 19 yaya üst geçidinin 6’sında engelli vatandaşlarımızın kullanabileceği rampa (platform) ve asansör yeri bulunmaktadır. Bu altı asansörün tümü engelli kullanımına tam uyumlu ve faal hizmet veriyor olsa dahi Giresun Sahil geçişi boyunca 30 kilometreye engellinin kullanabileceği yalnızca bir yaya üst geçidi düşmektedir.

Örneğin, Bulancak ilçesinin sahiline ulaşmak isteyen engelli biri şehrin doğu ya da batısı boyunca ilerleyerek çalışır engelli asansörü olan bir geçit bulabilirse karşıya geçerek kendi sahiline ulaşabilecektir. Giresun ilinin en fazla nüfusa sahip ilçesi Bulancak’ın 5 kilometrelik sahili boyunca engelli asansörü bulunan yalnız bir üst geçit yer almaktadır. Sahili kullanma ihtiyacının en fazla olduğu yaz aylarında bu ilçemizin nüfusu yüz bini aşmaktadır.

Şehrin bir ucundan diğerine güvenlik gerekçesiyle ferforje demir perdelerle yaya geçişinin kapatıldığını ve üst, alt geçiş dışında başka alternatif olmadığını düşünürsek konunun trajik tarafı ortaya çıkacaktır.

Önceki dönemlerde, Giresun Belediyesinin kendi imkânlarıyla üstgeçit engelli asansörlerinin eksiklikleri giderme, onarımını yapma girişimi Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından reddedilmiştir.

Geldiğimiz aşamada ise Karayolları Genel Müdürlüğünün engelli asansörleri için yerel idarelerle bir protokol etrafında çalışma yürüttüğü ifade edilmektedir.

Buna ilişkin olarak:

1. Karadeniz sahil yolu Giresun geçişi boyunca yer alan üst geçit ve alt geçitlerin toplam kaçı engelli vatandaşlarımızın kullanabileceği şekilde faal olarak hizmet vermektedir?

2. Karadeniz sahil yolu hizmete girdiğinden bu yana çalışmayan, kabini bulunup asansörü olmayan, kabinine tekerlekli sandalye sığmayan daha sonra inşa edilenleri de dâhil olmak üzere engelli asansörlerinin hizmet vermediği üst geçit ve alt geçitler size normal görünmekte midir?

3. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının “Türkiye’de Yolcu Taşımacılığı Hizmetlerinin Erişilebilirliği Projesi” kapsamında oluşturulan çalışma grubundan engelli bireylerimizin bu hususta yaşadığı sorunun çözümüne ilişkin görüş alınmış mıdır? Giresun İlinde bu proje kapsamında oluşturulan çalışma grubunda kimler yer almıştır? Bu proje kapsamında Giresun Sahil geçişi boyunca hangi çalışmalar yürütülmüştür?

4. Karayolları Genel Müdürlüğü yol ağında bulunan üst geçitlere asansör yapılması ve işletilmesine yönelik Giresun Belediyesinden bir talep olmuş mudur?

5. Engelli vatandaşların kamu kurum kuruluşların sunduğu hizmete diğer vatandaşlarımız ölçüsünde ulaşabilmesi için yapılması gereken onarım ve tadilatlar Giresun ilinde üst geçit, alt geçitlerde bu güne kadar niçin yapılmamıştır? Engelli vatandaşlarımıza yönelik bu haklı talebin muhalefet tarafından dile getirilmesi iktidarı rahatsız mı etmektedir?

6. En çok engelli nüfus oranına sahip bir kentin on yıldan fazla süredir bu talebine, serzenişine ilişkin iktidar ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının sessiz kalmasını izah edebilir misiniz? Bakanlığınız bu hususta bir girişim yapacak mıdır?

7. Karayolları Genel Müdürlüğü ve ilgili yerel yönetimlerin bütçe imkânları bahane edilerek topu birbirine atma eğilimi Giresunlu engelli bireylerimizin mağduriyetinin de devam edeceğini göstermektedir. Buna ilişkin olarak yıllardır bekleyen bu sorun ne zaman çözüme kavuşturulacaktır?

8. Giresun şehrinin engelliler için daha yaşanabilir bir kent olması noktasında çalışmalara bahsettiğimiz hizmetin eksiklerinin giderilerek başlanılması düşünülmekte midir?

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.